Miten löydän oikean ostajan yritykselleni?

Yrittäjät kokevat ostajan löytämisen merkittävimmäksi haasteeksi yrityksen omistajanvaihdoksessa. Me täällä Etelä-Pohjanmaalla emme kuitenkaan pelkää haasteita vaan haemme ratkaisua muun muassa vuosittaisten Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinoiden avulla. Tässä artikkelissa pohditaan ostajakysymystä hieman täsmennettynä: miten löydän nimenomaan oikean ostajan yritykselleni?

Oikea ostaja on sellainen, joka haluaa ja kykenee ostamaan yritykseni ja saa sen menestymään. Luottamuksen kasvaminen neuvottelujen aikana on yksi oikean ostajan löytymisen tunnusmerkki. Yrityskaupassa yrityksen arvo on ostajakohtainen. Oikealle ostajalle yritys on arvokkaampi kuin muille ja hänen kannattaa maksaa siitä myös paras hinta. Väärän ostajaehdokkaan kanssa aikaa kuluu, vastaillaan epäolennaisiin kysymyksiin ja kauppaa ei kuitenkaan syystä tai toisesta synny. Tai sitten lopputuloksena on riitainen tai muuten epäonnistunut yrityskauppa.

Oikean ostajaehdokkaan löytäminen johtaa todennäköisesti onnistuneeseen yrityskauppaan, johon sekä myyjä, ostaja että rahoittajat ovat tyytyväisiä. Oikean ostajan löytämisen käsikirjoituksessa on muutamia keskeisiä osia. Lähtökohtaisesti tarvitaan myyntikunnossa oleva yritys. Lähtötelineistä irtautumisessa auttaa ajoissa tehty ja dokumentoitu omistajanvaihdossuunnitelma. Lähtöaskelta siivittävät aidosti perusteltu päätös myydä yritys ja valmius panostaa luottamusta rakentaviin neuvotteluihin ostajan kanssa. Osaavan asiantuntijan kiinnittäminen matkakumppaniksi heti alkuvaiheessa tuo ammattilaisen yrittäjän tueksi matkalle kohti onnistunutta yrityskauppaa. Ulkopuolisen kanssa käydyt keskustelut auttavat jäsentämään omia ajatuksia ja varmistavat, että yrityksen myyminen etenee alusta alkaen sujuvasti.

Miksi yritys kannattaa ostaa ja millaiselle ostajalle se sopiimies esittelee työpajaa

Yrityksen esittelyn, on se sitten suullinen tai kirjallinen, painettu tai sähköinen, on hyvä rakentua esimerkiksi seuraavasti. Yrittäjästä lyhyt esittely: nimi, muutama sana henkilöstä itsestään ja syy miksi myydään. Yrityksestä nimi ja tiivis kuvaus sen liiketoiminnasta. Muutama keskeinen asia, jotka vastaavat kysymykseen: miksi tämä yritys kannattaa ostaa? Lisäksi on hyvä maininta joitakin keskeisiä ominaisuuksia ostajasta, jolle yritys erityisesti sopii. Myyjällä on hyvä olla ostajalle kriteerit, jotka voidaan tarvittaessa tuoda esiin esittelypuheenvuorossa ja -tekstissä. Yksi suhteellisen varma tärppi näihin ostajan kriteereihin on mahdollisuus järjestää yrityskaupan omarahoitusosuus. Ellei asiasta ole tarkempaa tietoa, omarahoitusosuudeksi voidaan olettaa 20-30 % yrityksen kauppahinnasta.

Yritysmarkkinoille

Harjoitus tekee mestarin. Yritysmarkkinat tarjoaa hienon mahdollisuuden etsiä oikeaa ostajaa yritykselle. Tapahtumalla on pitkät perinteet ja se toteutetaan ammattimaisesti. Allekirjoittanut on ollut mukana useissa kauppakirjojen allekirjoitustilaisuuksissa, joiden taustalla on osallistuminen yritysmarkkinoille. Jokainen yritystään myyvä yrittäjä on tervetullut mukaan etsimään yritykselleen oikeaa ostajaa.

Kirjoitus on osa EU:n osarahoittamaa Yrityskaupat käyntiin hanketta.

Juha Tall,
Seinäjoen ammattikorkeakoulu