Aktiivisuus, realismi ja tavoitteet – näin onnistut yrityskaupassa
Meiltä yritysvälittäjiltä kysytään usein, että miten saan yritykseni myytyä. Vastaus voi olla pitkäkin, mutta sen voi myös yksinkertaistaa. Yritys on samanlainen myytävä kuin mikä tahansa hyödyke tai palvelu. Kunhan se on kiinnostava ja oikean hintainen, ostaja kyllä löytyy. Toki tämä erinomainen tuote täytyy vielä saattaa potentiaalisten ostajien tietoon. Yleisesti peikkona oleva yrityskaupan rahoittaminen ei sekään ole ongelma, jos yrityksen hinta on määritelty oikein. Erilaisia rahoitusmekanismeja ja instrumentteja on osaavalle ostajalle tarjolla. Vastuut yrityskaupan jälkeen murehduttavat monia, mutta nämäkin saa rajattua ammattitaitoisen asiantuntijan avulla. Yritysjuridiikka asiakirjojen valmisteluineen kuuluu osaavan yritysvälittäjän työkalupakkiin.
Mennäänpä otsikon kolmeen teesiin; Aktiivisuus, realismi ja tavoitteet.
Aktiivisuus: Yritys ja sen toiminta täytyy kuvata seikkaperäisesti, totuudenmukaisesti ja ymmärrettävästi. Tämä tieto tulee välittää potentiaalisille ostajatahoille. Yrittäjä voi tehdä tämän itse, tai antaa yritysvälittäjän tehtäväksi. Usein yrittäjällä on kädet täynnä päivittäisissä tehtävissään, jolloin voi olla vaikea irrottaa aikaa yrityskauppaponnisteluihin. Tällöin aktiivinen yritysvälittäjä voi olla ratkaiseva tekijä. Myös yrityskauppatutkimuksissa (mm. Varamäki 2012, 2014; Tall, 2013) on noussut esiin asiantuntijan käyttö yhtenä merkittävänä osatekijänä onnistuneissa yrityskaupoissa. Jos päädyt kuitenkin myymään yrityksesi itse, kannattaa perehtyä aiheeseen ainakin lukemalla yrityksen omistajanvaihdosopas, niin vältätyleisimmät virheet ja parannat mahdollisuuksiasi onnistua.
Realismi: Yritystä tai liiketoimintaa myydessä tulee osata asettua myös ostajan asemaan; jos yrityksen ostanut taho ei saa yrityslainaa maksettua viiden vuoden kuluessa tulorahoituksella, kauppoja ei yksikään rahoittaja rahoita, eikä kauppoja todennäköisesti synny. Asettamalla hintatason realistisesti, kaupat kyllä syntyvät.
Tavoitteet: Jos olet lähtenyt pohtimaan yrityksesi myymistä, osaat todennäköisesti selittää miksi, ja mitä haluat yrityksen myynnillä saavuttaa. Eläköityminen ei suinkaan ole ainoa syy myydä yritystään. Yritys voi kehittää toimintaansa strategisesti myymällä osan liiketoiminnastaan tai yrittäjän eteen on voinut tulla uusia mahdollisuuksia. Yrittäjä voi myös kokea, että rajoittaa itse yrityksen kasvua, kun on jo saavuttanut yrittämisellä omat tavoitteensa. Silloin voi olla oikea aika ojentaa kapula seuraavalle. Kun tavoite on selkeä, on helpompi lähteä etenemään sitä kohti.
Hyvä yritysvälittäjä ei päivystä takatolpalla, että kiekko tulee lapaan. Hyvä yritysvälittäjä luottaa kovaan työntekoon ja yhteispeliin. Tavoitteena toki on, että verkko heilahtaa ja oikein kunnolla. Elinkelpoiset yritykset ansaitsevat tarinalleen jatkoa, me aktiiviset yritysvälittäjät autamme tässä mielellämme.
Marko Matalamäki
Kauppatieteiden tohtori, Seinäjoki
Yrittäjäosakas, Exita Partners Oy